Forums
Fattigsidan.se - När samhällets skyddsnät brister. :: Forums :: Fattigsidans Forum :: Allmänt

<< Previous thread | Next thread >>
När ska socbidraget vara utbetalt?
Moderators: admin, Anka, vaereom, mondobaby, Ninni, lindaritzen
Author Post
troublesleeping
Wed Jan 27 2010, 10:17PM
Registered Member #139
Förlåt om detta har skrivits om förut och om jag postat i fel tråd, men har sökt och inte hittat någon liknande.

Nu är det såhär att förra månaden fick jag inte in något bidrag och kunde därmed inte betala hyran i tid. Min pappa fick hjälpa mig att betala, tre dagar efter att hyran skulle ha varit betald. Jag har visstidskontrakt på lägenheten, vilket betyder att hyresbolaget kan kicka ut mig minsta lilla jag missköter mig. Pengarna för den hyran fick jag dock några veckor senare.

Nu har samma grej hänt igen. Jag skickade in tilläggsansökan för nästan två veckor sedan men har inte fått några pengar. Finns det inte något datum för när bidraget bör vara utbetalat? Jag orkar inte med oron och stressen över om/när jag kommer att kunna betala mina räkningar. Den här psykiska stressen tar kål på mig. Jag vill vara säker på att jag har ett boende, kan betala hyran och andra räkningar.
Back to top
Anka
Wed Jan 27 2010, 11:58PM

Registered Member #13
Man brukar säga att de har 2 veckor på sig att gå igenom ansökningen och ge beslut, men om man tex. är inne med ansökan tidigt så har endel komuner en och samma utbetalningsdag oftast runt 25-27:e varje månad.

I min komun så kommer pengarna mellan 25- och till 2 veckor efter att ansökan var inne, så är vi sena med ansökan och alla kompletteringar så får vi pengarna senare.

När man kompletterar så behöver de ofta 2 veckor på sig, du har inte ringt och frågat om beslut är taget än.

Förstår verkligen den stressen, vi tvingades också vända oss till föräldrarna när det drog ut på tiden, i vårat fall krävde de papper som komplettering som ingen sagt att vi skulle ha med. Läsa tankar är man ju inte så bra på.

Men mitt tips är att ringa och fråga om de tagit beslut än och sen se till att skicka in ansökan i väldigt god tid, endel komuner tar lång tid på sig att handlägga ärendena eftersom de är överbelastade. Men det ska ju inte du lida för.

Hoppas du får pengarna snart.
Back to top
MariaA
Thu Jan 28 2010, 08:27PM
Registered Member #23
Det finns ingen regel hur lång tid socialtjänsten har på sig, men varje ansökan ska handläggas "skyndsamt". Vilket är ganska luddigt. Men om du har ansökt om bistånd tidigare och du är känd på socialtjänsten så är två veckors utredningstid väldigt lång.
Vanligtvis betals socialbidraget ut i slutet av månaden.
Ring och fråga var i processen din ansökan är!

//M
Back to top
Anka
Thu Jan 28 2010, 08:31PM

Registered Member #13
Tycker du 2 veckors handläggningstid är långt? exemplet med oss så har vi haft försörjningsstöd i 3år nu och är välkända, men det brukar ta 10 arbetsdagar. Fast de kanske låter oss vänta och lägger lite mer energi på svårare ärenden för att sprida ut tiden så de ska hinna så många som möjligt innan dessa 10 dagar.

Men nu sist gick det på 1 vecka, villket var tur för vi fick in ansökan sent

Back to top
MariaA
Sat Jan 30 2010, 07:06PM
Registered Member #23
Det är säkert olika i alla kommuner "Anka", men utbetalningen sker ju oftast i slutet av månaden. Lämnar man då in ansökan redan den femte eller tionde förstår jag att det tar flera dagar, men om man lämnar omkring den 15-20 så borde det inte ta så många dagar. Det finns egentligen ingen poäng med att lämna ansökan så tidigt i månaden (i de flesta fall) eftersom det är ju månaden innan som ligger till grund för beslutet. Men som sagt det är väldigt olika i kommunerna.

//M
Back to top
Anka
Sun Jan 31 2010, 03:45PM

Registered Member #13
tack, är intressant att få veta lite hur andra komuner jobbar och tänker.
Vi ska hellst ha inne ansökan före den 12, hellst ännu tidigare. Så vi försöker skicka in den väldit tidigt och sen skicka in kompletteringar tex. hyresavi som vi itne får förrens den 16. För skickar vi in allt då så brukar pengarna inte komma förrens efter månadsskiftet.

Tror inte vår komun har ett gemensamt datum utan det betalas ut när handläggningen är klar
Back to top
Rhamnusia
Sun Jan 31 2010, 04:21PM

Registered Member #39
Här tar det allt från 2 dagar till 1 vecka till vi får beslutet på posten :S så brukar vi få pengarna 21-24 ungefär...

Och vi lämnar in så fort elräkningen kommit

Vet du hur lång tid det tog för mig att komma på vart jag bor?
Back to top

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF