Forums
Fattigsidan.se - När samhällets skyddsnät brister. :: Forums :: Fattigsidans Forum :: Historier

<< Previous thread | Next thread >>
FAS 3 - måste vara med?
Moderators: admin, Anka, vaereom, mondobaby, Ninni, lindaritzen
Author Post
ParkGuell
Mon Dec 21 2009, 09:37AM
Registered Member #255
Jag har haft försörjningsstöd av och till under de senaste åren. Har för tillfället inte haft något på ca ett år. Nu kommer jag dock hamna i FAS3 i Jobb- och utvecklingsgarantin. Där kommer min ersättning sänkas till 0kr. (Har tidigare haft 223kr/dag).

Jag har hittills klarat mig på aktivitetsstöd + småjobb.

Nu undrar jag bara.. måste jag gå med i FAS3 (dvs "samhällsnyttig aktivitet" vad det månde bliva) Detta kommer ju inte hjälpa mig att bli självförsörjande så jag inte får någon som helst inkomst därifrån.

Om jag tackar nej, kommer socialen då neka mig försörjningsstöd om jag framöver kommer behöva det? Kan de anse att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande?

Jag anser mig vara till arbetsmarknadens förfogande trots ev. "nej tack" till FAS 3.
- Jag är inskriven hos AF.
- Jag har en handlingsplan
- Jag är aktivt arbetssökande
- Är villig att ta erbjudna arbeten

Men hur ser Soc. på det hela? Någon som har hört om liknande fall.

En ytterligare anledning till att jag tror att jag borde kunna tacka nej är följande.. en gång för flera år sen tackade jag nej till ett arbete (då jag hade ett annat på gång som jag senare också fick) och blev därmed avstängd från ersättning av FK. Men även under denna tid kunde jag få försörjningsstöd. Så om detta ej föranleder avslag så borde väl inte nej tack till FAS3 göra det?

Men som sagt.. någon som vet ?
Back to top
Monica
Mon Dec 21 2009, 10:34AM
Registered Member #201
Det beror på handläggaren...men med dagens nya hårdare linje skulle inte jag våga säga nej utan läkarintyg
Back to top
tettan71
Fri Mar 26 2010, 11:23AM

Registered Member #79
hej
jag sitter själv i fas 3 och har akassa du står till arbetsmaknadens förfogande även om du är i fas 3, om du tackar nej till fas 3 så blir du automatiskt utskriven från arbetsförmedlingen.
kolla dock allt harr du ett extra jobb samtidigt som fas 3 så kan det bli lite trassel, jag har varit tvungen att ta semester dagen före jag ska jobba p.g.a att jag jobbar med att köra bil och måste vara utviled.
lycka till...

matte till zola
Back to top
Ninni
Mon Mar 29 2010, 09:29PM

Registered Member #35
Jag tror inte att du nödvändigtvis måste vara med i fas tre. Men allt beror på omständigheterna och jag kan bara utgå från mig själv.

Jag var tidigare sjukpensionär, blev (hastigt) arbetsför och fick då enbart lägsta aktivitetsstöd med 223kr före skatt per dag. Precis som för dig. Eftersom jag är ensamstående med barn så hade jag ockå rätt till 450 dagar i jobb- och utvecklingsgarantininnan innan jag hamnade i FAS 3.

När jag hamnade i FAS 3 så hade dessa 450 dagar gått, vilket innebar att jag inte fick ett öre i aktivitetsstöd. Jag blev socialbidragstagare helt enkelt. OM jag skulle stå kvar i jobb- och utvecklingsgarantin i FAS 3 så skulle jag inte få ett öre i aktivitetsstöd - men... jag kunde välja att hoppa av detta steg eftersom praktikjobb på 2 år inte hjälpte mig ett dugg. Jag behöver faktiskt all tid till att söka arbete, inte för att slava för att arbetsgivaren ska få 225kr om dagen för mig. (så är det nämligen)

Jag bor i en liten kommun och här finns inga arbeten, praktikplatsen skulle inte leda till ett arbete - vilket det är meningen att FAS 3 ska göra - helst. Jag hoppade därför av jobb- och utvecklingsgarantins FAS 3 med stöd av både min kontakt på sociala och arbetsförmedlaren. Jag får stöd av kommunen så länge som jag är inskriven som arbetssökande och ansöker på de jobb som de anvisar. Givetvis söker jag med ljus och lykta själv också, socialbidrag kan man inte (vill man inte) leva på en längre tid.

Alltså, så länge som du står inskriven på arbetsförmedlingen och står till arbetsmarknadens förfogande så borde (lilla förhatliga ord) de inte neka dig bidrag. Men ta reda på vad som gäller i din kommun, fast det borde inte vara olika.

[ Edited Mon Mar 29 2010, 09:29PM ]
Back to top

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF