Forums
Fattigsidan.se - När samhällets skyddsnät brister. :: Forums :: Fattigsidans Forum :: Allmänt

<< Previous thread | Next thread >>
Fattigdom och mänskliga rättigheter
Moderators: admin, Anka, vaereom, mondobaby, Ninni, lindaritzen
Author Post
mondobaby
Tue Oct 27 2009, 06:26PM

Registered Member #27
http://www.amnesty.se/2009/08/20/fattigdom_och_manskliga_rattigheter/

Här ovan hittar ni en länk som går till Amnesty i Sverige.

Kontakt kommer att etableras med amnesty från fattigsidan inom det snaraste.
För att visa på vårt arbete och mål med att hjälpa utsatta i vårt samhälle.

mondobaby/moderator

Liftarens Guide till Galaxen
Back to top
mondobaby
Tue Oct 27 2009, 08:37PM

Registered Member #27
Här kommer en länk till barnens rättigheter enligt FN.

Det är en PDF-fil.
så ni kan läsa den direkt eller ladda ner den o spara den allt efter behov.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/020521/a2fe55424340e999aed047eb281537d7/fn_891120.pdf

Back to top
mondobaby
Wed Oct 28 2009, 02:36PM

Registered Member #27
Som jag skrev i det första inlägget så har jag nu varit i kontakt med Amnesty här i sverige.

Dom är eniga med oss att just den biten som vi försöker få till stånd ,, med hjälp till utsatta som inte får rätt info från socialtjänst och andra myndigheter.

Han berättade att dom dagligen får mail och telefonsamtal från svenskar som hamnar mellan stolarna,, men att just amnesty inte jobbar så "lokalt"... utan att det skulle behövas en organisation som jobbar för just den grupp som vi gör vårt bästa för att hjälpa.

Så alla ni som finns på sidan!
Socionomer och jurister, arbetslösa med kunskap om rättigheter.
Hör av er till någon av oss som modererar här eller direkt till Erling.
Så att vi kan få till denna organisation och börja fungera som det skyddsnät som vi sakta men säkert har börjat bygga upp..

För jag är trött på att allas rättigheter kränks varje dag i vårt land.
Oavsett om det handlar om socialtjänst - Försäkringskassan eller någon annan del av vårt s.k samhälleliga skyddsnät.

mondobaby/moderator

Back to top
mondobaby
Wed Oct 28 2009, 04:40PM

Registered Member #27
Sitter och läser lite i : Europeisk social stadga (reviderad) Strasbourg den 3 Maj 1996.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/020517/9410e45c73d8964ebe89193a6578ecc3/europa_socialstadga_960503.pdf

Den svenska texten finner ni till höger, och den är lång.

Med tanke på vad som sker i vårt samhälle med uppsägningar och fler människor i utanförskap så anser jag personligen att vårt lands regering har misslyckats totalt med att följa denna stadga som man trots allt har undertecknat.

De ekonomiska klyftorna ökar lavinartat och många kommer inte att ha ork kvar när det väl vänder i världsmarknaden att ta sig tillbaka till ett liv samklang med resten av samhället.

Det handlar inte bara om vår regering utan om många av våra andra myndigheter som sopar undan det som är undertecknat för att skydda sina egna intressen.

Försäkringskassan säger sig ha fått direktiv från socialminister att se till att sjuka ska ut i arbete och inte längre få ta del av en försäkring som enl lag ska gälla alla.
Då kan man ställa sig frågan, Har ministern glömt att läsa igenom både denna skrift och Amnesty´s dokument om mänskliga rättigheter?

För som politiker med makt att ta beslut så får jag innerligt hoppas att de som innehar dessa poster är läskunniga.
Eller har dom bara "glömt" att det finns saker som är basala för att överleva i vår värld?

Back to top
elakami
Thu Jan 21 2010, 07:05PM

Registered Member #202
F'låt mig, Mondo, varför skulle de inte ha misslyckats här, när politiker och tjänstemän misslyckas med att följa regler och paragrafer i så många andra fall?

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves
Back to top
mondobaby
Thu Jan 21 2010, 08:29PM

Registered Member #27
Hmm,,,,,,,,,,,,,, bra fråga

Den får jag fortsätta att söka svaret på ..
Om jag så ska fortsätta söka det svaret hela livet..

Back to top
elakami
Thu Jan 21 2010, 09:33PM

Registered Member #202
Aj fanken. Det var inte meningen att sätta myror i huvet på dig. F'låt snälla Mondo......

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves
Back to top

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF