Forums
Fattigsidan.se - När samhällets skyddsnät brister. :: Forums :: Fattigsidans Forum :: Allmänt

<< Previous thread | Next thread >>
Socialen i Sundsvall - Hur tänkte ni nu?
Moderators: admin, Anka, vaereom, mondobaby, Ninni, lindaritzen
Author Post
Rhamnusia
Mon Oct 26 2009, 11:40PM

Registered Member #39
Jag och min pojkvän har under ett par månaders tid försökt få hjälp av soc med ett kontrakt där de är borgenärer. Problemet här har legat i att enligt normen ligger den maximala hyran soc kan godkänna på 4900 kr.

Men för att ens få deras hjälp som borgenärer får man inte ha nekat en lägenhet, vare sig det är för att lägenhetens hyra kommer ligga på mer än 4900 kr eller för att det helt enkelt är omöjligt för personerna att ta sig från lägenheten annars (alltså att den ligger för långt från allt)

Det jag fascinerar mig över är att om soc nu endast kan borga om man inte får någon annan lägenhet men samtidigt bara kan betala 4900 för hyran vad hyran nu än ligger på, (i vårt fall får vi betala med 1000 kr från normen). Och trots att soc inte ens kan betala hela summan av hyran, så har jag ingen rätt att säga nej till lägenheten då den grupp som ser över rättigheten till en soc-lägenhet ringer upp hyresvärden och frågar.

Hur får de då normen att gå ihop? Vi hade ju inget annat val än att ta lägenheten *suckar*
Så nu går vi 1000 back i norm varje månad...

Så hur fan tänkte socialen i sundsvall nu?

Vet du hur lång tid det tog för mig att komma på vart jag bor?
Back to top
MariaA
Tue Oct 27 2009, 08:36PM
Registered Member #23
Det låter ju helt galet. Du menar att du inte kan säga nej till en lägenhet för 5900:- som socialtjänsten ordnar till dig, men får bara 4900:- för hyra? Då ska du nog samla krafter till att överklaga beslutet. Lycka till

//M
Back to top
Rhamnusia
Wed Oct 28 2009, 12:20AM

Registered Member #39
precis det jag menar, jag har heller inte den rätten att säga nej till en lägenhet och sen be om soc kontrakt.

Men nu är det väl som så att vi var tvugna att flytta eftersom vi inte hade någonstans att bo längre *suckar*

Back to top
mondobaby
Wed Oct 28 2009, 01:17AM

Registered Member #27
Om jag inte minns alldeles fel nu, så har jag för mig att det står någonstans (i sociallagen eller i någon dom) att socialtjänsten måste betala den faktiska hyran.

Ska be erling kolla upp detta.. har för mig att det var han som sagt något om just liknande fall.

Liftarens Guide till Galaxen
Back to top
Rhamnusia
Wed Oct 28 2009, 04:13PM

Registered Member #39
Ja det vore ju skönt att få den där extra 1000-lappen till mat, som den faktiskt är till för..

Back to top
mondobaby
Wed Oct 28 2009, 04:20PM

Registered Member #27
Det ni ska göra i alla avseenden är att överklaga de beslut som säger att ni bara får till del av hyran.
Börja där så ska vi se om vi inte hittar resten av lagtexten.

på dom bara!

Back to top
Lappifatten
Wed Oct 28 2009, 04:32PM
Registered Member #120
soc ska betala hela hyran men har rätt att uppmana er att söka en billigare bostad. Sökandet av billigare bostad skall redovisas likt sökande av arbete.
Back to top
Rhamnusia
Wed Oct 28 2009, 05:39PM

Registered Member #39
Mjo vi hade ju då inte möjligheten att kunna säga nej ens. Då den hyresvärden vi har nu är den enda i denna stad som beviljat oss lägenhet, och säger vi nej och sedan vill ha hjälp av soc att få lägenhet så skrattar soc oss i ansiktet typ... Enligt de på BOS-gruppen här så ska vi vara glada att den lägenheten vi fick ligger så centralt som den gör. Annars hade vi kunnat bli placerade i ödemarken typ

Back to top
mondobaby
Wed Oct 28 2009, 06:32PM

Registered Member #27
finns deras utsago på papper? eller på band,, inspelat på något sätt?

överklaga att dom inte ger er full hyra vännen..

Och säg till om ni behöver hjälp!

Back to top
Rhamnusia
Wed Oct 28 2009, 10:49PM

Registered Member #39
Ja jag får nog lov att göra det. Fast vi ska väl vara glada att sambon ändå får bidrag trots att jag har fullt studiemedel och lån från csn =)

Back to top
Sessan
Tue Jan 19 2010, 09:50PM
Registered Member #261
vad kul att ni ges möjlighet till boende genom att soc borgar! Har nämligen blivit idiotförklarad på mitt soc-kontor vid den typen av fråga.
Back to top
mondobaby
Thu Jan 21 2010, 04:15PM

Registered Member #27
Sessan,, Har du bett om beslut på din ansökan om borgenär för en lägenhet?
Och om du har fått det ,, har du överklagat?

Förresten välkommen hit..
Fråga gärna om du vill ha hjälp med något,, spelar ingen roll vad set handlar om,, finns här för er alla.. i mån av tid

Back to top
Rhamnusia
Fri Jan 22 2010, 12:48PM

Registered Member #39
Sessan: De borgar inte =/ som tur är så var denna hyresvärd så snäll så han litar på mig/oss om att vi ska höra av oss ifall vi får snålt med pengar och inte har råd med hyra och så...

tackar de högre makterna för att det finns så snälla människor idag =)

Back to top

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF