Forums
Moderators: admin, Anka, vaereom, mondobaby, Ninni, lindaritzen
Author Post
erling
Thu Oct 01 2009, 06:15PM
Registered Member #75
Har funderat lite på detta med vad soc sysslar med när dom kommer fram till sina beslut och yttranden.
Och jag blir mer och mer fundersam på hur det är ställt i vår värld när man hör och läser den ena historien värre än den andra.

Därför mina vänner ber jag er att i denna tråden skriva ner vad Ni har fått för svar från era socialkontor, oavsett vad det må handla om.
Detta för att vi ska kunna visa för våra politiker och andra beslutsfattare vad som egentligen pågår bakom dörrarna hos socialtjänsten i vårt land.

Det kan handla om att dom ger er ett svar muntligt och sedan när ni väl får pappret i er hand så står där något helt annat.

Hjälp oss nu att visa för beslutsfattarna vad som pågår, så vi kan få ett slut på idiotin.
Om beslutet är sådant att man kan skratta åt det är det ännu bättre.
Till Jul ska jag och en jury kora årets mest korkade beslut från soc.

Erling
Back to top
mondobaby
Thu Oct 01 2009, 06:20PM

Registered Member #27
Anmäler mig för första idiot uttalandet....

IFO-chefen säger i telefonen till mig att det avtal som hon skrivit under innan beslut om fortsatt placering är taget i barn o utbildningsnämnden. inte är gällande för det är bara ett standardavtal,,?

Liftarens Guide till Galaxen
Back to top
elakami
Thu Oct 01 2009, 06:35PM

Registered Member #202
Mitt bidrag är om den handläggare som talar om för en mamma att hon inte kan få sitt journalutdrag om sitt barn från det senaste halvåret, för handläggaren har inte haft tid att skriva in något i journalen från deras samtal och möten under denna tid. Och det beskedet kommer i ett mail......

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves
Back to top
vaereom
Thu Oct 01 2009, 06:41PM

Registered Member #17
Mitt bidrag handlar om vår ekonomihandläggare som avslog vår ansökan om extrapengar att köpa vinterkläder för till barnen, med motiveringen att vi har ju bott på behandlingshem där vi haft tillgång till hela barnbidraget och därmed ansetts kunna spara undan pengar.

Inte en tanke på att alla sparade pengar direkt dras av från normen...

[ Edited Thu Oct 01 2009, 06:44PM ]

*The difference between stupidity and genius is that genius has its limits *
Back to top
erling
Thu Oct 01 2009, 06:52PM
Registered Member #75
Ja herrejävlar, den här tråden blir nog inte bra att läsa för min hälsas skull. Fick huvudvärk redan av de tre första trådarna. Får väl köpa lite sobril för att klara av att kora de tre mest idiotiska besluten. Men en ska va vinnare. Har funderat lite på detta med vad soc sysslar med när dom kommer fram till sina beslut och yttranden.
Och jag blir mer och mer fundersam på hur det är ställt i vår värld när man hör och läser den ena historien värre än den andra.

Därför mina vänner ber jag er att i denna tråden skriva ner vad Ni har fått för svar från era socialkontor, oavsett vad det må handla om.
Detta för att vi ska kunna visa för våra politiker och andra beslutsfattare vad som egentligen pågår bakom dörrarna hos socialtjänsten i vårt land.

Det kan handla om att dom ger er ett svar muntligt och sedan när ni väl får pappret i er hand så står där något helt annat.

Hjälp oss nu att visa för beslutsfattarna vad som pågår, så vi kan få ett slut på idiotin.

Erling
Back to top
Anka
Thu Oct 01 2009, 07:29PM

Registered Member #13
kan börja försiktigt...
Vår handläggare vi haft i ett år, som när hon tog över ärendet blev informerad om våra funktionshinder, och som läst, eller mer troligen tittat på de följebrev jag skriver varje månad till ansökan där jag beskriver våran kamp mot myndigheter och hur svårigheterna yttrar sig, att vi pga. våra funktionshinder inte klarar att fylla i ansökan, hålla koll på kvitton osv. Samt att vårat ideella ombud ringt och ordnat så dem betalar in hyran varje månad direkt, och erbjudit sig att fylla i ansökan åt oss också.

först kläcker hon ur sig "men eran ansökan är ju jätteväl ifylld varje månad, det har jag inte förstått att ni har sådana svårigheter"

När hon väl blir informerad om hur ADHD/aspergers yttrar sig så frågar hon sambon som har ADHD/autistiska drag om han är inskriven på AF eller inte. Han säger att han inte vet för ingen har hört av sig på jättelänge. Men att han ska försöka söka lönebidrag.

Vi förklarar hur hans svårigheter yttrar sig, pågår säkert 5min.
Hon säger att hon förstår och även fattar att jag får vara assistent åt sambon i mycket eftersom han inte får hjälp, och det tycker hon inte alls att jag ska behöva vara eftersom jag själv är sjuk och har fullt upp med mig själv. (Då tror vi att vi nått fram)
Men icke...
Då kläcker hon ur sig att han tills nästa gång måste ta reda på om han är inskiven på AF eller inte. Han säger att han inte kan ta sig ner själv till AF och inte klarar att ringa, och ber om att få hjälp med detta av sochandläggaren eftersom hon innan sagt att jag som sambo inte ska ta över sådana saker utan samhället måste hjälpa till.

Helt oförstående som om hon sovit de senaste 5min säger hon "jamen om du ska kunna jobba med lönebidrag så måste du kunna gå ner till AF och ta reda på om du är inskriven och hur du är det själv"

Villket slutar med att sambon bryter ihop efter mötet, känner sig ännu mer misslyckad och jag ringer AF åt honom.

Det var den förståelsen... Inte lyftes det ett finger senare för att hjälpa honom att få lönebidrag eller få information på det sätt han behöver för att förstå.
Back to top
Rhamnusia
Fri Oct 02 2009, 07:36AM

Registered Member #39
Mitt bidrag måste bli vårt senaste beslut
Jag har pluggat sen 07.09.09 och informerat soc om detta. skrev det även på ansökan. fick svaret:
"vi har beviljat soc.bidrag för ***** **** vilket vi egentligen inte borde göra då ni räknas som sambo, och Camilla har struntat i de praktiska lösningar vi kommit fram till som kan leda till skolgång, vilken hon heller inte påbörjat. Och följer hon inte denna planering till nästa ansökan avslår vi hela bidraget"

... hennes svar för snart 1 månad sen var "åh va kul att du kom in och hunnit börja, känns det bra?"

Vet du hur lång tid det tog för mig att komma på vart jag bor?
Back to top
mickehn
Fri Oct 09 2009, 12:44AM
Registered Member #36
Jag har fått avslag på en ansökan om ekonomiskt bistånd till en CSN-skuld på 12.588kr så jag har kunnat få en egen försörjning med studiemedel. Och att biståndssökare ska komma ut i en egen försörjning är ju enligt portalparagrafen deras viktigaste arbetsuppgift! Istället erbjöd dom mig en plats på en annan skola där jag skulle få plugga samma som på komvux, med motivering att det var ju bättre för mig för då skulle jag slippa ta studielån. Deras erbjudande skulle kostat dom cirka 200.000:- mer är om dom beviljat min ansökan!

Bara för skoj så kan jag säga att IFO-chefen här i Sandviken var med på tv4nyheterna förra veckan där hon suckade och stönade om hur synd det är om alla som inte har pluggat gymnasiet och blir tvungen att gå till soc....

Sen har jag även fått, på e-post, ett avslag på en ansökan. Då begärde jag skriftligt beslut på det avslagsbeslutet, men blev nekad det med motivering att det inte funkar på det viset.

Har också avslagsbeslut med motiveringar med hänvisningar till akt, där det står helt andra saker än vad dom skrivit i avslagsbeslutet.

Har också fått veta, muntligt, att dom i Sandvikens kommun alltid skriver in personer på sysselsättningar enligt 4:1 för att det är enklast när dom ska sammanställa statistiken. Och dom nekar personer skriftliga beslut så man kan överklaga, för då hänvisar dom till 4:4 som man inte kan överklaga.

Kan nog fortsätta med "korkade" saker några sidor till men jag slutar här Har buntar med papper ligger här hemma så allt utom dom muntliga saker jag fått veta kan jag kasta fram papper på
Back to top
mickehn
Fri Oct 09 2009, 12:55AM
Registered Member #36
Läste det Rhamnusia skrev så tänkte att detta senaste e-mail jag fick från min handläggare kan vara skoj att läsaa också...

"Hej Mikael

En annan sak, såg att du har fått försörjningsstöd beviljat för september månad. Detta beslut är dock felaktigt om du studerar på Komvux som du sa att du skulle göra. Av misstag har försörjningsstöd sänts till dig. Jag kommer att boka in dig på en besökstid under september månad för att samtala om detta samt om din sysselsättning.

Hälsningar

Linda O******"

Fick komma dit på ett möte iaf, utan förvarning så satt IFO-chefen där också. Tydligen så, eftersom min handläggare hade semester, så hade vikarien "gjort fel" i handläggningen. Dom sa i alla fall att det var inget att göra något åt då, jag trodde ju dom skulle försöka kräva tillbaks pengarna Enligt alla papper jag har så har inte vikarien tagit ett fel beslut heller, tycker synd om den människan nu, för hon fick säkert ingen bra referens efter detta :/
Back to top
Rhamnusia
Mon Oct 12 2009, 07:27AM

Registered Member #39
ja. pratade med handläggaren igen i fredags :P då vi ansökte om första hyran till lägenheten, som de inte kan neka oss då de tillochmed sagt att jag inte får säga nej till en enda lägenhet

samtalet löd typ
soc: "Ja, men du har ju inte fullföljt det du skulle göra"
Jag: "Jo, jag har börjat plugga, på eget intiativ, jag kan tillochmed låta dig prata med läraren nu om du vill"...
Soc: "nu tror jag du ljuger, men kom ner med kopia på hyreskontrakt och hyresavin, samt ett intyg från skolan att du faktiskt går där."

känns ju inte allt för bra att direkt klassas som lögnare. För att hon tycks va senil

Vet du hur lång tid det tog för mig att komma på vart jag bor?
Back to top
mondobaby
Mon Dec 28 2009, 12:34AM

Registered Member #27
Gullspångs Kommuns socialtjänst IGEN:

Denna gången för vår medlem DD:

Ansökte om hjälp med elräkningar, då hon fått elen av stängd i sitt hus som hon hyr.

Avslag. då socialtjänsten ej anser att hon står till arbetsmarknadens förfogande. Trots att hon är ute 2-3 veckor varje månad och söker jobb aktivt.
Hon har varit inskriven på arb-förmedlingen, och efter att dom missat att skicka ut ny tid har hon sökt jobb på egen hand och ibland lyckats få vikariat på någon vecka ..

Har sökt bostadsbidrag men fått avslag.
Hon har placerat sina barn hos mormor när hon sökt jobb och för detta anser socialen att hon haft " bristande omsorg"om sina barn
Och därför gjort en anmälan om detta ovanpå allt.

Socialtjänstens 4kap 1§ anses inte föreligga påstår socialtjänsten...

Och erbjuder bistånd med att ansöka om bostadsbidrag och kontakt med arbetsförmedlingen...

Nästa avslag handlar om uppehälle:

Hon är arbetslös och saknar a-kasse ersättning.
Arbetar extra som lastbilschaufför.
Redovisade inkomster är barnbidrag och underhållsstöd för 2 barn.
Hon är ej anmäld hos Af ej heller sjukskriven med läkarintyg(nej det hjälper inte att ha läkarintyg när man ej får ersättning från F-kassan då dom 0 taxerat henne)

Avslag på ansökan om ekonomiskt bistånd då hon ej anses ha gjort vad hon ska för att kunna bidraga till sin egen försörjning.
Socialtjänsten kap 4 1§ anses ej föreligga.

"Uppdatering"

För det första avslaget så gäller följande, det är enligt socialtjänsten inskickat till länsrätten, men till dags datum har inget inkommit till länsrätten.

För avslag gällande uppehälle så har socialen ändrat sig och gjort en mycket liten utbetalning.

Uppdatering 2

Gällande avslag om hjälp till elräkning.
Efter att för andra gången försökt lämna in ett yttrande till länsrätten ang överklagan som socialtjänsten enligt egen utsago skall ha lämnat med post den 23/12-09. var jag och den ärendet handlar om på länsrättens kontor torsdagen den 8 / 1-2010
Där fanns fortfarande ingen överklagan inlämnad från socialtjänsten trots att dom den 6/1 lovat att den skulle lämnas till länsrätten samma eftermiddag.
IFO-chefen hade uppenbarligen skrivit "fel" adress på brevet till länsrätten?????
Nåväl, på kontoret tröttnar sekreteraren på fördröjningen, och ber en domare komma för att ta ärendet.
Denne domare ringer upp socialtjänsten och beordrar dom att faxa in överklagan och deras yttrande för att den klagande skall slippa slösa mera tid på att lämna yttrande i ett så pass akut ärende.
Sen ber domaren oss att skriva en begäran om akut förtur på ärendet så kvinnan varit utan el i huset hon bor i sen den 1 dec 09.
Den 11/1-2010 kommer domen.
Och där får socialtjänsten slag på fingrarna, genom att länsrätten anser att socialtjänsten inte skött sitt åtagande som den som har yttersta ansvaret för kommunens invånare..

[ Edited Thu Jan 14 2010, 12:06AM ]

Back to top
MariaA
Fri Jan 22 2010, 08:26PM
Registered Member #23
mickehn wrote ...

Har också fått veta, muntligt, att dom i Sandvikens kommun alltid skriver in personer på sysselsättningar enligt 4:1 för att det är enklast när dom ska sammanställa statistiken. Och dom nekar personer skriftliga beslut så man kan överklaga, för då hänvisar dom till 4:4 som man inte kan överklaga.

Det här är ju helknas. 4:1 är ju biståndsparagrafen och ett beslut ska vara skriftligt. Det är rätt att du inte kan överklaga beslut om kompetenshöjande verksamhet enligt 4:4. Du lämnas aldrig bistånd enligt 4:4, du vägras heller aldrig beslut enligt 4:4, det är 4:5 i så fall och det kan du överklaga.

/M

[ Edited Thu Jan 28 2010, 08:35PM ]

//M
Back to top
mondobaby
Fri Jan 22 2010, 10:52PM

Registered Member #27
Hmm................. MariaA,, har du kollat i förvaltningslagen om dom får begå en sådan handling när det handlar om människors ekonomi... för rätten att överklaga SKA du alltid ha på beslut, och dom får inte vägra dig det...

Det låter lite skumt detta.. får gräva vidare i det...

kram på er

Back to top
nettan
Sat Jan 23 2010, 06:55PM
Registered Member #216
ja har lämnat in flera begäran.men fått till svar av soc när ja frågar när besluten kommer.de står i akten

hjälp andra så hjälper dom dig
Back to top
MariaA
Thu Jan 28 2010, 08:30PM
Registered Member #23
Jag började med att citera vad Mickehn skrev om Sandvikens kommun.

Det jag skriver sen är att ett beslut ska alltid vara skriftligt och har det meddelats enligt 4:1 kan beslutet överklagas. De kan inte vägra bistånd enligt 4:4, bara enligt 4:5 vilket också kan överklagas.

//M
Back to top
Anka
Thu Jan 28 2010, 08:36PM

Registered Member #13
MariaA: Jag fixade till det så nu ser man att det är ett citat
Back to top
MariaA
Sun Jan 31 2010, 11:31AM
Registered Member #23
Tack Anka! =)

//M
Back to top

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF